Jak Volkswagen Thing zmieniał się na przestrzeni lat? - Artykuł Sponsorowany

Volkswagen Thing to jeden z kultowych samochodów niemieckiego koncernu. VW 181 znany także jako wersja Safari pojawił się w latach 60. XX wieku. Od tamtej pory pojazd stanowi ikonę zabytkowej motoryzacji z czasów II Wojny Światowej. Po zakończeniu zmagań militarnych VW Thing zotsał przekształcony w typowe auto cywilne, które wpisywało się w popyt konsumencki na wszechstronne i praktyczne auta terenowe.

Kiedy pojawił się i jak powstał pierwszy VW Thing?

Volkswagen Thing (Typ 181 i 182) powstał z kombinacji części z Volkswagena Beetle, Bus i nawet Ghia. To wielofunkcyjny pojazd, którego początki były wyłącznie militarne, natomiast modernizacje po latach umożliwiły jego wykorzystanie także w cywilu.

Volkswagen Typ 181 był produkowany w Wolfsburgu w latach 1968-1974, a także w Hannoverze w latach 1974-1983.Warto też dodać, że kolejne modele Volkswagen Thing powstawały też w Puebla w Meksyku w latach 1970-1980. Niektóre wersje występowały też w Dżakarcie (Indonezja) w latach 1973-1980.

Typ 181 dzielił niektóre z mechanizmów z Volkswagenem Beetle z lat 1966-1977 i miał podłogę Karmann-Ghia. Wyróżniki tego modelu to przede wszystkim początkowa waga 870 kg i siedzenia dla czterech osób. VW Thing w pierwszych wersjach miał też ręczną, czterobiegową skrzynię biegów, która pozwalała na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 23,2 sekundy.

Jakie zmiany przeszedł Volkswagen Thing w okresie produkcyjnym?

Przez wiele lat produkcji na rynek wprowadzono ponad 90 000 sztuk VW Typ 181. Warto dodać, że ponad połowa z nich została sprzedana do krajów NATO w latach 1968-1983. Modele z 1973 roku miały pod maską grzejnik gazowy "eberspacher", a modele z 1974 roku używały wymienników ciepła z Beetle i zmodyfikowanego wydechu z końcówkami rur wydechowych na każdym końcu.

W latach 1968-1970, Typ 181 korzystał z reduktorów w tylnej osi, podobnie jak przed 1967 rokiem w split window Bus oraz silnika o pojemności 1500 cm3 z pojedynczym portem. Od 1971 roku do końca produkcji, silniki miały pojemność 1600 cm3 z podwójnym portem i niezależnym zawieszeniem tylnym (IRS).

Ile kosztuje zabytkowy VW Thing? Zakup i utrzymanie

Ceny Things wahały się od 2 700 do 2 900 USD w latach produkcyjnych. Obecnie zabytkowe modele VW Thing to wydatek na poziomie do kilkudziesięciu tysięcy złotych, zależnie od rocznika, stanu zachowania oraz kraju pochodzenia. Na ten moment bardzo ciężko kupić zabytkowego VW 181 w stanie nadającym się do eksploatacji.

Jeśli jednak kupisz taki okaz, możesz zadbać o jego renowację z użyciem części dostępnych w sklepie internetowym Garbus: https://garbus.pl/vw-t181

Dziś Things osiągają wysokie ceny w porównaniu do bardziej egzotycznych pojazdów kolekcjonerskich. Jest to spowodowane ich łatwością w utrzymaniu i niezwykłą wszechstronnością. Składany dach, zdejmowane boczne okna, zdejmowane drzwi (komplet drzwi można zdjąć w mniej niż 2 minuty) i składana szyba przednia dają pojazdowi wiele opcji bez użycia ani jednego klucza.

Zobacz też nasz artykuł o przewożeniu zabytkowych samochodów z USA do Polski: https://www.autogielda.pl/artykulautozusa.html.