Co prawda tankowanie paliwa jest w zasadzie czynnością rutynową. Niestety nie zawsze zastanawiamy się nad tym, co konkretnie trafia do baku pojazdu i czy to będzie mieć jakieś konsekwencje dla pracy jednostki napędowej. Warto jednak pamiętać, że na stacjach paliw mamy dostępne różne rodzaje paliw.
Kierowcy na stacjach benzynowych mają możliwość kupna paliwa standardowego lub ekologicznego. Dostępny jest olej napędowy, benzyna, gaz (np. skroplony gaz ziemny), ale również tzw. paliwo przejściowe. To ostatnie jest bardzo ważne szczególnie w kontekście zmieniających się warunków atmosferycznych. Najważniejsze, aby wybrać takie paliwo, które zagwarantuje optymalną pracę silnika.
Polskie stacje paliw dostarczają zróżnicowane dla paliwa. Generalnie wyróżniamy trzy najważniejsze kategorie, a więc benzynę, olej napędowy i paliwa alternatywne. Te ostatnie to gaz ziemny, sprężony lub skroplony. Najpopularniejsza jest benzyna dedykowana do silników benzynowych, a olej stosowany jest w autach z silnikiem diesla.
Popularne też są paliwa takie jak gaz, uznawany za alternatywne źródła energii. Gwarantuje oszczędność i niższy emisję spalin. Należy jednak pamiętać, że nie każdy samochód jest przystosowany do takiego paliwa.
Każdy kierowca przed zatankowaniem, musi się upewnić, że wykorzystuje właściwie paliwo, co pozwoli uchronić się przed mechanicznymi uszkodzeniami w aucie. Chodzi także o zapewnienie bardziej sprawnego rozruchu, a to gwarantuje np. paliwo przejściowe.
Nowe oznaczenia paliw wprowadzono na terenie Unii Europejskiej w 2018 roku. Dzięki temu kierowcy mogą szybciej zidentyfikować najbardziej odpowiednie dla siebie paliwo. Benzyna jest oznaczona literą "E", a także liczbą, która wskazuje maksymalną zawartość etanolu. Z kolei olej napędowy oznaczany jest literą "B". Jeżeli chodzi o paliwa gazowe, to możemy spotkać np. oznaczenie LPG.
Umieszczanie takich oznaczeń na dystrybutorach to obowiązek przewidziany przepisami, do którego musi się zastosować każda stacja paliw. Symbole takie można też znaleźć na klapkach wlewu paliwa w pojazdach. Te informacje są bardzo ważne zwłaszcza wtedy, gdy wynajmujemy auto i np. podróżujemy turystycznie.
Jeżeli chodzi o silniki diesla, szczególnie istotne jest wybranie najbardziej odpowiedniego oleju napędowego. W tym przypadku skład chemiczny będzie bardzo wpływać na bezpieczeństwo i wydajność jednostki napędowej. Napędowy olej dzielimy na trzy główne kategorie, a więc letni, zimowy i przejściowy.
Letni stosuje się w miesiącach cieplejszych. Z kolei w zimowym znajdują się dodatki, dzięki którym paliwo nie zamarza w niskich temperaturach. Natomiast pomiędzy wskazanymi okresami najlepiej jest stosować paliwo przejściowe. Jest bardzo cenione, ponieważ niweluje problemy z uruchomieniem auta w zmieniających się warunkach pogodowych
Paliwo przejściowe, które dokładnie opisuje odnośnik https://autostrady.com.pl/blog/paliwo-zimowe-czym-jest/, to specjalny rodzaj paliwa dedykowany dla właśnie okresów przejściowych pomiędzy porami roku. Stosuje się je wiosną i jesienią, a cechą charakterystyczną jest tu unikalny skład chemiczny łączący w sobie właściwości paliwa letniego i zimowego.
Dzięki temu właśnie jednostka napędowa może zapewnić płynną pracę w temperaturach umiarkowanych. Skład takiego paliwa gwarantuje odporność na zmiany temperatury. Zmniejsza się więc ryzyko wystąpienia problemów z rozruchem na przykład w chłodny poranek.
Ten typ paliwa stacje sprzedają od 1 do 31 października i od 1 marca do 30 kwietnia - (okres ten dotyczy benzyny). Jeżeli chodzi o olej napędowy, to paliwo przejściowe dostępne jest od 1 października do 15 listopada i od 1 marca do 15 kwietnia. Warto pamiętać o tych datach, ponieważ wówczas właśnie mamy pewność, że korzystając z dystrybutora, wlewamy do baku paliwo z określonymi parametrami.