O oponach zimowych teoretycznie wiemy wszystko to, co najważniejsze. Wiemy, że doskonale sprawdzają się w trudnych zimowych warunkach i że należy ich używać zgodnie z przeznaczeniem. A co jeszcze wiedzieć powinniśmy? Które fakty dotyczące opon zimowych bywają przez kierowców ignorowane lub niewłaściwie intepretowane? Do jakich konsekwencji może to prowadzić?
Słyszeliście już o tym, że opony zimowe zwiększają zużycie paliwa w samochodzie? A może sami na własnej skórze (i portfelu) przekonaliście się o tym, że podobne zjawisko faktycznie ma miejsce? Oczywiście, nie wszystko tu jest kwestią tylko i wyłącznie opon. Warto zauważyć, że warunki zimowe same w sobie mogą zwiększać zużycie paliwa np. poprzez częste używanie ogrzewania, krótsze trasy, więcej jazdy w mieście. Jednak nie ulega wątpliwości, że rodzaj zastosowanych opon ma na w tym wzroście spalania pewien udział. Dlaczego?
Wpływ opon zimowych na wzrost zużycia paliwa w samochodzie jest wypadkową 2. kluczowych właściwości wszystkich "zimówek", czyli:
Szacunki oparte na licznych testach porównawczych oraz badaniach laboratoryjnych pokazują, że opony zimowe mogą zwiększać zużycie paliwa o około 2-4% w porównaniu do opon letnich użytkowanych w tych samych warunkach. Wartość ta może być różna w zależności od rodzaju pojazdu, stylu jazdy i warunków drogowych. Opony zimowe -https://www.iparts.pl/opony/opony,ZIMOWE,sezo.html mogą również powodować większe zużycie paliwa niż opony całoroczne, chociaż różnica ta jest zazwyczaj mniejsza niż w przypadku porównania z oponami letnimi. Te 2-4% większego zużycia zimą to niewiele, ale jeśli ktoś z Was postanowi pozostać na oponach zimowych przez cały rok, latem te same opony zimowe zwiększą mu spalanie o 5 do 15%. A to już jest naprawdę sporo.
Do dziś można wśród kierowców spotkać osoby hołdujące starej zasadzie używania opon zimowych o rozmiarze innym niż ten wybierany dla opon letnich. W zasadzie są tutaj dwie szkoły mówiące o tym, że opona zimowa powinna być:
Dlaczego podobne rozwiązania są ciągle stosowane? W obu przypadkach powód jest ten sam. Kierowcy decydujący się na opony zimowe o mniejszej średnicy niż te, które są używane latem, chcą w ten sposób poprawić swoją trakcję i kontrolę na śniegu, a także zwiększyć odporność na uszkodzenia związane z jazdą po zimowych drogach (np. dziury, krawężniki). A wszystko przez to, że:
Mamy więc tu do czynienia z dwoma przeciwnymi podejściami prowadzącymi do tych samych wniosków. Wnioskiem, jaki wyciąga wciąż cześć kierowców, jest to, że opony zimowe powinny być lub przynajmniej mogą być mniejsze niż opony letnie. O ile jednak jedna grupa ma tu na myśli zbawienny wpływ wąskich opon na zaśnieżone nawierzchnie, druga stawia na opony o mniejszej średnicy, ale stosunkowo większej szerokości. I w zasadzie obie te grupy mają rację. Sęk w tym, że zmniejszanie rozmiaru opon zimowych ma obecnie sens niemal wyłącznie w naprawdę ciężkich warunkach zimowych lub terenowych. Podobne zabiegi nadal są stosowane na dalekiej północy czy w samochodach terenowych używanych faktycznie w trudnym terenie. Dla reszty priorytetem przy wyborze opon zimowych - do czego nakłaniamy wszystkich odwiedzających nasz sklep iParts.pl - powinny być:
Wybór węższych lub zwyczajnie mniejszych opon zimowych może okazać się korzystny w ciężkich warunkach zimowych, oferując lepszą przyczepność i kontrolę na śniegu oraz lodzie. Jednak ważne jest przede wszystkim to, aby dokonać tego wyboru z uwzględnieniem specyfikacji pojazdu i zaleceń producenta, ponieważ tylko one zapewnią Wam bezpieczną i efektywną jazdę.