Historia Malucha pokazuje, że wcale nie trzeba być dużym, aby stać się wielkim. Fanów Fiata 126p można znaleźć nawet wśród największych amerykańskich gwiazd showbiznesu. Maluch ma swój specyficzny urok, dzięki któremu przyciąga wzrok i jest w stanie wywołać satysfakcjonujące odczucia z podziwiania go. W efekcie stał się elementem popkultury, pomimo iż w zamyśle był tanim środkiem transportu dla mas.
Produkcja Polskiego Fiata 126p ruszyła w 1973 roku, rok wcześniej Fiat 126 trafił na rynek włoski. Model bazował na konstrukcji Fiata 500 z lat 60., ale wykorzystywał całkowicie nowe nadwozie. Pomimo iż mały Fiat miał być dostępny dla obywateli, to nie było wcale aż tak łatwo stać się jego posiadaczem - w PRL-u kosztował tyle, co równowartość przeciętnych pensji za prawie dwa lata pracy. Ponadto trzeba było zdobyć talon umożliwiający jego zakup.
Jednak Maluch przetrwał i stał się popularny na tyle, że produkowano go przez niemal trzy dekady. Ostatni egzemplarz zjechał z taśmy fabryki w 2000 roku. Przez 27 lat powstało ponad 4 mln 600 tys. sztuk Fiata 126, z czego około 3 mln 300 tys. pochodzi z Polski. Wiele egzemplarzy Malucha do dzisiaj zachowało się w stanie niemal nienagannym, a ogłoszenia ich sprzedaży pojawiają się wśród innych klasycznych samochodów na portalach takich jak Otoklasyki.pl - można je przeglądać na https://otoklasyki.pl/samochody/fiat/126p.
Zanim Maluch stał się klasykiem, zdołał odcisnąć swój mały ślad w motorsporcie - uczestniczył m.in. w Rajdzie Monte Carlo. Do światowej popkultury przedarł się natomiast za sprawą Toma Hanksa, który w 2016 roku wrzucił do sieci swoje zdjęcie z Fiatem 126p napotkanym w Budapeszcie. Rok później aktor otrzymał Małego Fiata w prezencie od polskich fanów. Był to egzemplarz z 1974 roku - Maluch musiał być z 1975 roku lub starszy, aby można było go zarejestrować w USA jako zabytek. W 2022 roku aktor sprzedał swoje auto na aukcji charytatywnej za 83 500 dolarów, co czyni z niego najdroższego Malucha w historii.
Fiat 126p wielokrotnie gościł na ekranie, co przyczyniało się do jego popularności. Był autem dosyć powszechnym na polskich ulicach, więc naturalnie często pojawiał się w filmach i serialach przedstawiających Polskę z okresu jego produkcji. Maluch nie tylko przewijał się na drugim planie. Za jego kierownicą zasiadali również główni bohaterowie filmów i seriali.
Mały Fiat był obecny także w innych środkach przekazu i elementach popkultury - pojawiał się w filmach animowanych oraz opowiadano o nim dowcipy. Dorobił się też kilku pseudonimów. Z uwagi na dźwięk silnika nazywano go "kaszlakiem", a dzięki swoim osiągom zapracował na ksywkę "toczydełko". Oczywiście nazwa "Maluch" również była potocznym pseudonimem, oficjalnie przyjęto ją dopiero w 1997 roku.
Model powstający u schyłku kariery Malucha sporo zmienił się w stosunku do Małego Fiata z początków produkcji. Auto wciąż pozostawało jednak najtańszym i najpopularniejszym samochodem w Polsce. Dzięki swojej przystępności Maluch stał się wrotami do wolności dla wielu obywateli. I chociaż nie oferował zapasu przestrzeni ani wielkiej wygody, to miał w sobie to coś, dzięki czemu jest po wielu latach wspominany z sentymentem i bywa cenionym modelem klasycznym.