Lampy żarówkowe są dziś powszechnie stosowane w samochodach i innych pojazdach ruchu drogowego, a także w ciągnikach i maszynach rolniczych. Oczywiście każdemu kierowcy zależy na oszczędnościach, dlatego warto wybrać takie żarówki, który pobierają jak najmniej prądu. Co należy wiedzieć o energooszczędności oferowanej przez lampy samochodowe?
Istnieje kilka typów żarówek, które można umieścić w samochodowych lampach żarówkowych. Każda z nich charakteryzuje się nieco innymi cechami, w tym również różnym zużyciem energii. To właśnie żarówka decyduje o tym, ile dana lampa pobierze prądu. Aby zmaksymalizować oszczędności, należy dobrać do swoich potrzeb produkt o określonych parametrach, zużywający możliwie mało energii.
Niesłabnącą popularnością cieszą się oczywiście żarówki halogenowe. To dość długotrwałe urządzenia, wyposażone w jeden lub dwa żarniki umiejscowione wzdłuż albo w poprzek klosza. Wewnątrz znajduje się gaz halogenowy. Po wprowadzeniu napięcia żarnik rozpala się i wytwarza światło. Oprócz halogenów w samochodach stosuje się też reflektory ksenonowe. Ten typ lamp czerpie energię z lamp gazu ksenonowego, który po nagrzaniu tworzy świecący łuk elektryczny. W środku nie ma żarnika, więc ksenony są mniej wrażliwe na uszkodzenia mechaniczne niż halogeny.
Najnowsza technologia to oczywiście lampy LED. Żarówki tego typu dopiero niedawno osiągnęły na tyle dużą moc, by móc służyć jako oświetlenie samochodowe. Emitują mocne białe światło, choć mogą też wydzielać takie o barwie czerwonej. Są zdecydowanie najtrwalsze ze wszystkich trzech rodzajów - działają nawet do 100 tys. godzin, co przekracza żywotność przeciętnego samochodu.
Który z tych typów żarówki do lampy żarówkowej jest najbardziej energooszczędny? Przy porównaniu ksenonów i halogenów szala przechyla się na korzyść tych pierwszych. Żarówki halogenowe pobierają dużo energii do nieprzerwanego działania. Natomiast ksenonowe co prawda pobierają więcej prądu na rozruch, ale potem nie jest on im potrzebny w tak dużych ilościach.
Z obydwoma powyższymi rodzajami bezdyskusyjnie wygrywają jednak żarówki ledowe. Diody LED pobierają mniej prądu niż ksenony i halogeny. Z tymi drugimi wygrywają m.in. dlatego, że żarówki halogenowe wykorzystują dużą część dostarczanej energii na wytworzenie ciepła, z kolei LED-y całość konwertują w światło. Lampy ksenonowe produkują światło o większej mocy, dlatego oświetlenie ledowe jest używane głównie podczas jazdy dziennej.
W kwestii oszczędność energii diody LED świecą triumfy, jednak nie jest to jedyny aspekt istotny przy wyborze żarówki. Niezależnie od tego, jaką technologię kierowca wybierze do swojego pojazdu, powinien przyjrzeć się szerokiemu wyborowi lamp żarówkowych firmy Horpol, dostępnych pod adresem https://horpol.pl/oferta/kategoria/kategorie-lamp/lampy-zarowkowe/. Zachęcamy do przejrzenia całej bogatej oferty.